Mediacje -nasi uczniowie na konferencji
8 czerwca uczniowie naszej szkoły - mediatorzy szkolni brali udział w konferencji pt. ,,Kształtowanie dojrzałości społecznej poprzez promowanie mediacji rówieśniczych w szkołach''. Konferencja była podsumowaniem dziesięciomiesięcznego programu wdrażania mediacji rówieśniczych w ziębickich szkołach. Podzielona była na kilka paneli.
W pierwszym panelu „Czym skorupka za młodu nasiąknie” dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Ziębicach Joanna Smętkiewicz oraz Paulina Roś, mediator, członek Rady Fundacji Europejskie Centrum Mediacji Consensius podsumowały całoroczny projekt mediacji rówieśniczych oraz poinformowały o przebiegu współpracy między szkołami a mediatorami.
Drugi panel nosił tytuł: „Jak to jest być mediatorem szkolnym. Doświadczenia uczniów w zakresie prowadzenia mediacji rówieśniczych”, w którym młodzież mówiła o tym, jak skuteczność mediacji postrzegają mediatorzy szkolni. Uczniowie przedstawiali swoje doświadczenia i wskazywali, co sprawiało im trudności, a co w ich pracy było wyjątkowe. Rozmowy prowadziła Pani Jolanta Kubicka- Maculewicz - pedagog szkolny, która również szkoliła naszych uczniów na mediatorów rówieśniczych. W panelu wystąpiły obok swoich starszych kolegów nasze uczennice Joanna Zając i Alina Okaj. Zachęcały innych do zapoznania się z mediacjami, mówiły o tym, jak postrzegana jest rola mediatora w szkole.
W panelu trzecim pt. „Czy dojrzeliśmy do mediacji?” wziął udział Zastępca RPO - Krzysztof Olkowicz, Monika Stachura- główna specjalistka w Zespole ds. Mediacji Departamentu Strategii i Funduszy Europejskich Ministerstwa Sprawiedliwości, Agnieszka Połyniak- SSO, koordynatorka ds. mediacji Sądu Okręgowego w Świdnicy, Radosław Sienkiewicz - Główny Specjalista w Zespole ds. Edukacji Prawnej Dzieci i Młodzieży. Wspólnie zastanawiali się, czy mediacja znalazła swoje miejsce w polskim prawie i w świadomości obywateli.
Minął rok odkąd w naszej szkole pojawiły się mediacje. Co nam dały? Na pewno wiedzę na temat konfliktów i sposobach ich rozwiązywania. Przekonanie, że rozwiązywanie konfliktów i sporów rówieśniczych może odbywać się bez przemocy. Chęci do dalszej pracy w zakresie mediacji.